مهنوش امینی؛ ابوالقاسم نوری؛ حسین سماواتیان
دوره 10، شماره 1 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 109-117
چکیده
م
قدمه: مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهرهمند شوند. هدف این تحقیق، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان سلامت عمومی (و ابعاد آن) پرستاران بیمارستان ...
بیشتر
م
قدمه: مهارتهای ارتباطی از جمله مهارتهای اساسی برای زندگی در عصر حاضر است. پرستاران به دلیل موقعیت شغلی خود باید مهارت کافی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران و بیماران داشته باشند تا از آرامش، رضایت و سلامت بهرهمند شوند. هدف این تحقیق، تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر میزان سلامت عمومی (و ابعاد آن) پرستاران بیمارستان شهید آیتاله کاشانی اصفهان بود.
روش بررسی: نوع مطالعهی این پژوهش، نیمه آزمایشی بود. جامعهی آماری، کلیهی پرستاران بیمارستان آیتاله کاشانی در سال 1388 (158 پرستار زن و مرد در 12 بخش) بود که از میان آنها 20 پرستار برای شرکت در گروه آزمایشی و همچنین 20 پرستار برای شرکت در گروه شاهد به عنوان نمونهی آماری و با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شدند. مداخلهی انجام شده، 8 جلسهی آموزش مهارتهای ارتباطی برای گروه آزمایشی در طی یک ماه بود. برای ارزیابی سلامت عمومی هر دو گروه، قبل و بعد از مداخلهی آموزشی (8 جلسه آموزش مهارتهای ارتباطی) از پرسشنامهی استاندارد سلامت عمومی (General Health Questionnaire یا GHQ-28) استفاده شد. ضریب پایایی این پرسشنامه از طریق Cronbach's alpha برابر 78/0 برآورد شد. تحلیل در سطح آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) توسط نرمافزار SPSS نسخهی 16 انجام شد.
یافتهها: آموزش مهارتهای ارتباطی، میزان سلامت عمومی را 73 درصد افزایش و میزان افسردگی، اضطراب، اختلال در کارکردهای اجتماعی و جسمانی را به ترتیب 75، 72، 72 و 34 درصد کاهش داده است (01/0 > P).
نتیجهگیری: با طراحی و اجرای استاندارد جلسات آموزشی و تدریس توسط مدرسین مجرب و متخصص، آموزش مهارتهای ارتباطی تأثیر بسزایی در سلامت عمومی کارکنان خواهد داشت.